Taşınmaz Mallar

Evinizin Metrekaresi Sözleşmedekinden veya Size Söylenenden Küçükse Ne Gibi Haklarınız Var?

fta Nis 08

Aşağıdaki soruların tamamını videomuzda bulabilirsiniz.

Evinizin metrekaresi küçük ise hangi belgeler ile neler yapabilirsiniz?
Ayıplı mal için haklarınız neler?
Metrekaresi küçük çıkan evinizin iadesini isteyebilir misiniz? Değiştirilmesini isteyebilir misiniz?
Metrekaresi küçük çıkan konutunuz için satış bedelinden indirim yapılmasını isteyebilir misiniz? Dairedeki ayıbın ücretsiz olarak onarılmasını talep edebilir misiniz?
Anlaşamazsanız davayı nereye açmanız gerekir?
Tapu kaydındaki metrekare yanlış ise düzeltmek ile uğraşmalı mısınız?
Eviniz aldığınızdan küçük çıktı ise püf noktaları ve incelikleri neler?

Evimin metrekaresi sözleşmedekinden veya bana söylenenden küçükse ne gibi haklarım var ?

Büyük uğraşlar sonucunda aldığınız evin metrekaresinin gerçekten de sözleşmedekinden veya size satış esnasında söylendiğinden daha düşük olduğunu; yani gizli ayıbı farkettiniz. Bu durumda nasıl bi yol izlemelisiniz ? Tabiki evvela; satın aldığınız kişiye ya da firmaya durumu bildirir şekilde noterden ihtarname göndermeniz gerekir,tabi özellikle şimdi sayacağım belgeleri de ekleyerek;
a. Taahhüt edilen metrekareyi gösteren satım sözleşmesi, taahhütname, reklam gibi belgeler ve
b. Konutun metrekaresine ilişkin alacağınız uzman raporu. Diyelimki ihtarnameyi çektiniz ve karşı tarafı durumla ilgili bilgilendirdiniz. Şüphesiz bu ihtarnameyi çekerken ne isteyeceğiniz çok önemli. Kanun size bazı haklar tanımış,hangisini seçeceğiniz tamamen ayıbın durumuna ve sizin talebinize kalmış.

Gelin bunların neler olduğuna birlikte bakalım.(Türk Borçlar Kanunu; 227. Madde; Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönebilirsiniz.)- Sözleşmeden dönerek yani sözleşmeyi iptal ederek ödediğiniz satış bedelinin iadesini talep edebilirsiniz
(Türk Borçlar Kanunu; 227. Madde; İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesini isteyebilirsiniz). – Aldığınız dairenin aynı özelliklerine sahip başka bir daire ile değiştirilmesini talep edebilirsiniz
(Türk Borçlar Kanunu; 227. Madde; Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinde indirim isteyebilirsiniz.- Dairedeki ayıbın oranına göre satış bedelinden indirim yapılmasını talep edebilirsiniz.
(Türk Borçlar Kanunu; 227. Madde;Aşırı bir masrafı gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteyebilirsiniz)- Ya da dairedeki ayıbın ücretsiz olarak onarılmasını isteyebilirsiniz.
Borçlar Kanunu 227. Madde’ye göre; ayrıca tazminat isteme hakkınız da var)

Siz hangi hakkınızı kullanmayı tercih ettiyseniz, satıcı normal şartlarda onu yerine getirmekle yükümlüdür. Ancak genelde bu durum olmuyor ve olay mahkemeye intikal ediyor. Bu durumda da davanızı satıcının yerleşim yerinin bulunduğu ya da malı aldığınız yerdeki Tüketici Mahkemesinde açabilirsiniz.

Metrekaresi tapu kaydında yanlış olan evinizin satışında problem yaşamamak için ne yapabilirsiniz?

Bir önemli konuyu da belirtmem gerekiyor; Eğer tapu kaydında da konutun büyüklüğü örtüşmüyorsa, ileride bu  konuda zarara uğramamak için; konutun tescilli olduğu tapu dairesine ayrıca yazılı olarak ve uzman görüşünü de ekleyerek tapu kaydındaki metrekare hususunun düzeltilmesi için başvurun. Nihayetinde burayı satmak istediğiniz sıkıntı çekmek istemezsiniz. Unutmadan; bu başvuru için herhangi bir zaman kısıtlaması yoktur.